Meteen naar de inhoud

Kwetsbaar voor bankpas-fraude?

Deel deze pagina.

Bankmedewerker

Afgelopen week was er weer een onderwerp op het RTV-Utrecht programma Bureau Hengeveld; een ouder echtpaar was bestolen van 3700 euro door iemand die zich voordeed als bankmedewerker. De oplichter had gebeld naar het echtpaar en hen overtuigd dat hij een bankmedewerker was. Hij zei dat iemand van de bank de bankpas bij hen zou ophalen en dat ze hun pincode moesten geven voor het maken van een nieuwe bankpas. Vervolgens werd hun bankrekening geplunderd.

Onnodig kwetsbaar

Natuurlijk kennen we die spotjes op TV dat de bank nooit vraagt naar je pincode en ook bij u thuis geen bankpas komt ophalen, maar toch trappen vooral veel oudere mensen in deze truc. De oplichters zijn vaak erg vasthoudend en dringen flink aan, tot het slachtoffer goedgelovig zwicht. Je leest regelmatig dat de oudere dan wordt bestolen van duizenden euro’s en dat is volgens mij niet nodig! Ondanks alle waarschuwingen in de media, blijven vooral ouderen slachtoffer worden van dit soort fraude. Dat deze vorm van fraude zo succesvol is, is een teken dat we onze ouderen en kwetsbaren onvoldoende bescherming bieden in een steeds complexere financiële wereld.

Drie simpele maatregelen.

Met een paar simpele maatregelen kun je al voorkomen dat de oplichters je bankrekening plunderen en zoveel geld buit maken.
1). Stel een daglimiet van bijvoorbeeld 50 euro in voor de bankpas. Dat kan je zelf instellen, maar ik vind dat de bank dit (zeker bij ouderen!) automatisch zo zou moeten instellen. Dan kun je zelf een (tijdelijke) hogere limiet instellen als dat nodig is. Als je zelf een hogere limiet kunt instellen, weet je kennelijk ook hoe het systeem werkt. Banken zouden beter moeten controleren of de gebruiker het systeem van de bankrekening en bankpas wel begrijpt en de risico’s kent.
2). Zet spaargeld op een spaarrekening, zodat er geen duizenden euro’s op de betaalrekening blijven staan.
3). Vraag hulp bij het regelen van de geldzaken als het te ingewikkeld wordt. Vooral voor ouderen gaan de ontwikkelingen in de bankzaken soms te snel, al die apps, codes en wachtwoorden…. Wacht niet met hulp vragen tot je bestolen bent.

Klanten beschermingsbewind zijn beschermd.

Ik durf te zeggen dat mijn klanten niet via dit soort bankpas-fraude kunnen worden beroofd van hun spaargeld. Ze hebben immers alleen een bankpas van hun leefgeldrekening, en daar staat alleen geld op dat ze die week uitgeven aan boodschappen. De rest van hun geld staat op een beheerrekening en een spaarrekening, en die rekeningen beheer ik voor mijn klanten. Via de bankpas die mijn klanten hebben, kan de fraudeur niet bij het geld op de andere rekeningen komen. Nog sterker; bij die beheerrekening bestaat niet eens een bankpas. Beschermingsbewind biedt zo bescherming tegen deze vorm van oplichting.

Extra kwetsbare groep.

Bewindvoering kan verstandig zijn als de genoemde drie maatregelen niet genoeg zijn. Dat kan bijvoorbeeld zijn bij personen met verstandelijke beperking, of bij beginnende dementie. Maar bijvoorbeeld ook een oudere die erg gevoelig is voor autoriteit en een beetje goedgelovig, zal eerder zwichten voor de zogenaamde bankmedewerker die blijft aandringen. In al deze situaties kan beschermingsbewind worden aangevraagd. Daarvoor hoeft iemand geen schulden te hebben, nog sterker: juist met veel spaargeld heb je ook meer te verliezen!