Makkelijk geld – vette problemen

Als je weinig te besteden hebt, is het vooruitzicht om op een makkelijke manier wat geld te “verdienen” aantrekkelijk. Als bijvoorbeeld iemand vraagt om even gebruik te maken van jouw bankrekening of om een auto even op jouw naam te zetten, dan lijkt dat misschien makkelijk geld verdienen. Maar hoe makkelijk is het als je daardoor jaren in de problemen komt en je schulden flink toenemen?

Geldezel

Oplichters en andere criminelen maken graag gebruik van andermans rekening om geld op te laten storten. Jij leent je pasje en pincode uit. Ze verkopen bijvoorbeeld gestolen spullen via Marktplaats, of bieden iets aan maar leveren niets als iemand heeft betaald. Het zo verdiende geld pinnen ze weer van je rekening en klaar is kees. Zo blijven ze buiten het zicht van de slachtoffers en politie. Vervolgens krijg jij, want het is jouw bankrekening, de politie op de stoep. Naast een veroordeling (dus strafblad) en de bijbehorende straf, krijg je ook problemen met je bank.

Katvanger

Veel boetes komen terecht bij degene op wiens naam het kenteken staat. Denk bijvoorbeeld aan parkeer- en snelheidsboetes, door rood licht rijden, niet verzekerd zijn, en tegenwoordig zelfs als de bestuurder tijdens het rijden de telefoon in de hand houdt. Als iemand vraagt om het kenteken van zijn auto/motor/bromfiets op jouw naam te zetten en jij doet dat, dan ben je een katvanger. Vaak zetten ze meerdere voertuigen op je naam. De pakkans voor de katvanger is 100%. De katvanger krijgt namelijk alle boetes op de deurmat en daar ga je jezelf echt niet uitpraten. Jij zult ze moeten betalen, houd rekening met duizenden euro’s en als je niet betaald nog forse verhogingen. Je kunt er zelfs voor in de gevangenis terecht komen. Het kan ook dat de auto bij een misdrijf wordt gebruikt of dat de bestuurder er vandoor gaat na een verkeersongeval. Jij bent als kentekenhouder verantwoordelijk voor jouw voertuig, de politie zal je zeker weten te vinden. Je redt het dan niet met een zwakke uitvlucht dat het niet jouw auto is.

Nog meer

Naast de geldezel en de katvanger (kenteken) bestaan er nog meer soortgelijke fraude constructies. Meer hierover kun je vinden via deze links:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Katvanger

https://www.fraudehelpdesk.nl/thema/geldezel-hoe-word-je-dat-en-wat-zijn-de-vervelende-gevolgen/

Dus…

De snelste manier om jezelf in korte tijd vreselijk in de problemen te helpen, is door dit soort stommiteiten uit te halen. Het is snel geregeld en je krijgt een paar euro, maar de prijs die je moet betalen voor die stommiteit is heel hoog. De gevolgen kunnen jaren duren en je kunt alleen jezelf de schuld geven. Zeker nu je dit stukje hebt gelezen, want een gewaarschuwd mens ….

Blind vertrouwen of toch liever controle?

Een paar dagen geleden was een triest bericht in het nieuws over een 103 jarige Hilversummer die financieel was opgelicht. Hij had in goed vertrouwen een vriendin gemachtigd voor zijn bankrekening om al zijn financiën te regelen. Deze hulpvaardige vriendin kon de verleiding van het geld niet weerstaan en graaide tot de man financieel aan de grond zat. Toen de man overleed, was er zelfs te weinig geld om zijn begrafenis te bekostigen.

Vooral bij oudere mensen komt dit helaas vaker voor, soms door een goede vriend(in) maar ook door eigen kinderen. Als je zelf je financiën niet meer kunt regelen, kun je waarschijnlijk ook niet meer controleren of iemand anders het goed doet. Er blind op vertrouwen dat die ander het goed doet, is als de kat op het spek binden (en vertrouwen dat ze er niet van eet). De aantrekkingskracht van geld en de gelegenheid, maken samen de boef.

Door schaamte kan het inschakelen van een professionele bewindvoerder een drempel zijn. Natuurlijk mocht de man zelf iemand vragen om zijn financiën te beheren, maar regel het dan juridisch goed met een goede controle door een onafhankelijke instantie. Zo’n onafhankelijk instituut is er namelijk; de rechtbank! En dat regel je dus via de rechter, niet via een notaris.

Dat kan ook als je een vriend(in) of je eigen kind jouw financiën wilt laten regelen. Net als bij een professionele bewindvoerder vraag je dan aan de rechter om die vriend(in) of zoon/dochter te benoemen tot bewindvoerder. De rechtbank zal jaarlijks de “rekening en verantwoording” controleren. Ook bepaalt de rechtbank welke vergoeding iemand daarvoor krijgt, dus daar is dan ook geen discussie meer over. Zo kan je voorkomen dat die hulpvaardige vriend(in) zichzelf gaat verrijken. Met de uitspraak van de rechter staat de bewindvoerder bovendien sterker tegenover bijvoorbeeld schuldeisers.

Een wijs kerstverhaal uit 1843.

Charles Dickens schreef in 1843 het kerstverhaal “A Christmas Carol“. Het verschil tussen rijk en arm is tijdloos en het verhaal leert ons tot de dag van vandaag een wijze les. Met veel geld kan je nog steeds ongelukkig zijn, en met weinig geld kan je gelukkig zijn. In het verhaal krijgt Scrooge, een steenrijke wrek, bezoek van drie geesten die hem deze les leren en hem leren te delen. Gelukkig voor ons is het verhaal opgeschreven, dus wij kunnen het leren door het verhaal te lezen of naar één van de vele films te kijken.

Ik besef dat voor mensen die onder bewind staan, deze kersttijd niet makkelijk is. Kerst wordt steeds meer een commercieel feest waarin we veel dure cadeaus moeten kopen en overdadig moeten eten in nieuwe chique kleding. Als je veel schulden hebt en van een paar tientjes leefgeld moet rondkomen, dan zit zo’n kerstfeest er niet in.

Net als vorig jaar heb ik voor al mijn klanten een kerstpakket gekocht. Een klein gebaar maar zo waardevol. Wat zou de kerst mooi zijn als iedereen die dat kan, tijdens deze tijd iets geeft aan iemand die het financieel zwaar heeft.

WSNP? Doe dan ook beschermingsbewind!

WSNP is de wettelijke schuldsanering voor (natuurlijke) personen die door de rechter wordt opgelegd. Dit is de laatste mogelijkheid om, na een zwaar traject van meerdere jaren, van onoverbrugbare schulden af te komen. Tijdens dit traject moet je van het absolute minimum leven, zeg maar; op een houtje bijten. Als je het traject goed doorloopt en je aan alle regeltjes houdt, ben ja daarna van je schulden af. Gaat het traject fout, doordat je je ergens niet aan de regels hebt gehouden, dan wordt je uit de WSNP gezet en mag je 10 jaar niet opnieuw hiervan gebruik maken.

Redelijk toch?

Tot zover klinkt het redelijk, maar in de praktijk hoor ik regelmatig pijnlijke verhalen dat het niet goed gaat. Tijdens de WSNP krijg je een WSNP-bewindvoerder die zorgt dat zoveel mogelijk wordt afgedragen aan de schuldeisers. Je zou kunnen zeggen dat die WSNP-bewindvoerder er niet voor jou is, maar voor de schuldeisers. Dit is dus iets anders dan een beschermingsbewindvoerder, die is er om jouw geldzaken te regelen. Als je in de WSNP komt en je moet je geldzaken zelf regelen, gaat het daar vaak fout en dan mislukt de regeling.

Wat gaat er fout?

In de WSNP moet je geld apart leggen om aan de WSNP-bewindvoerder af te dragen, dat heet een boedelafdracht. Dat sparen is vaak te ingewikkeld, deze mensen zijn immers niet zomaar in de schulden gekomen. Sparen zal dus niet iets zijn waar ze goed in zijn, in tegendeel daar ligt vaak de oorzaak van het probleem. Gespaard geld brandt in de handen en wordt impulsief uitgegeven. Gevolg; ze dragen te weinig af voor die boedelafdracht en de WSNP-bewindvoerder is niet tevreden. Zo mislukt het traject. Dat is jammer voor de samenleving (het is een duur traject) maar zeker ook voor de persoon die daarna in een nog dieper schulden-gat valt.

Vergroot de kans op succes.

Zo’n uiterste mogelijkheid om schuldenvrij te worden, zou ook zo moeten worden georganiseerd dat de kans op succes het grootst is. Niemand heeft er iets aan als het misloopt. Als je bedenkt dat de mensen die meestal in de WSNP terecht komen, grote problemen hebben met het regelen van hun financiën, dan zou je daar dus extra hulp voor moeten bieden.

Rechter eist; eerst beschermingsbewind starten, dan WSNP.

Gelukkig zie ik dat soms de rechter die de WSNP maatregel oplegt, dit ook inziet en eerst wil dat een beschermingsbewind wordt gestart. Zo heb ik het zelf meegemaakt met een klant. Eigenlijk zou dit de standaard procedure moeten zijn, misschien zelfs een wettelijke eis.

Oproep aan de politiek.

Pas de regelgeving aan zodat iemand altijd een beschermingsbewindvoerder krijgt, als hij/zij de WSNP in gaat.

Meer mensen door schulden onder bewind gesteld.

De Raad voor de Rechtspraak meldde gisteren dat het aantal mensen dat door schulden onder bewind wordt gesteld, de afgelopen jaren fors is gestegen. In 2013 waren er nog ongeveer 35.000 mensen onder bewind, in 2018 waren dat al ruim 56.000 mensen.

Goed of slecht?

Natuurlijk is het slecht nieuws dat steeds meer mensen in financiële problemen komen. Maar het is goed dat steeds meer mensen met deze problemen worden geholpen door ze onder bewind te stellen. Een bewindvoerder kan je zien als een soort financiële hulpverlener.

Hulpverlener?

Ja, volgens mij wel. Iemand die voorkomt dat je nog dieper in de problemen komt. Een bewindvoerder werkt aan stabilisering van de financiën en treft betaalregelingen met schuldeisers. Dat wil niet zeggen dat een bewindvoerder alleen leuke dingen voor je doet. Soms moet een bewindvoerder “nee” zeggen, maar dat zal dan nodig zijn. Net als een tandarts die moet boren om een gaatje te vullen, is hulp niet altijd alleen maar leuk. Maar het voorkomt dat je nog verder wegzakt in het schulden-moeras. Wat dat betreft is het dus goed nieuws dat steeds meer mensen de hulp van een bewindvoerder krijgen. Zoals de tandarts volgens mij terug moet in de basis verzekering, moet je niet wachten tot iemand naar de schuldsanering moet, maar veel eerder al een beschermingsbewind starten.

Zorgtoeslag; 100.000.000 euro blijft liggen!

De Belastingdienst heeft een rekenhulp online gezet waarmee je kunt bekijken of je recht hebt op zorgtoeslag. Dat is hard nodig, want bijna een half miljoen Nederlanders heeft wel recht op zorgtoeslag, maar heeft het niet aangevraagd. Zo blijft er ongeveer 100 miljoen euro op de plank liggen.

De rekenhulp is eenvoudig te vinden door op deze link te klikken.

Het kan zeker lonen om dit uit te zoeken, tot bijna 100 euro per maand. Als je onder beschermingsbewind staat, kan je bewindvoerder dat voor je doen. Vraag ernaar, als je nu geen zorgtoeslag krijgt. Een goede bewindvoerder let hier trouwens ook zelf op.

Voor alle toeslagen geldt trouwens: vul je gegevens eerlijk in als je het aanvraagt. Als je ten onrechte teveel krijgt, zal de Belastingdienst het bij je terug vorderen en dan kom je misschien nog meer in de problemen. De Belastingdienst wil je niet als schuldeiser achter je aan hebben.

Overigens vind ik dat de Belastingdienst het hierbij best nog makkelijker voor ons kan maken. Zij beschikken over zoveel gegevens dat ze best (zonder aanvraag) zelf kunnen zien of iemand recht heeft op de toeslag.

Vakantie voor veel mensen te duur.

Meer dan 25% van de mensen in Nederland gaat dit jaar (weer) niet op vakantie. De vakantie is gewoon te duur. Vaak gaat het vakantiegeld op aan het aflossen van schulden of betalingsachterstanden. Het gaat hierbij niet alleen om mensen die problematische schulden hebben of onder bewind staan, ook om mensen met een normaal betaalde baan.

Modaal inkomen

Mensen met een boven modaal inkomen, sparen vaker van hun vakantiegeld. Dat doen zij vooral om onverwachte uitgaven te kunnen opvangen. Van de mensen met een inkomen beneden modaal (modaal = ongeveer € 36.000 bruto) gaat zelfs 52 procent niet met vakantie. Alleenstaanden blijven het vaakst thuis. Van de gezinnen gaat ruim een vijfde niet.

Vakantiegeld klinkt leuk, maar we kunnen er dus steeds minder echt van op vakantie. Het is voor steeds meer gezinnen een manier om de eindjes aan elkaar te knopen. Als het al een probleem is om rond te komen en er schulden zijn ontstaan, is het geld hard nodig om het hoofd boven water te houden.

Het Nibud heeft hier onderzoek naar gedaan en een interessant artikel over geschreven, dat kan je lezen door hier te klikken.

Problematische schulden kwijtschelden en dan verplicht onder bewind?

In het Algemeen Dagblad staat een artikel over gezinnen met problematische schulden. Sommige mensen denken dat schulden altijd je eigen schuld zijn, dat het hun niet zal overkomen. Ziekte, ontslag, echtscheiding, … het kan iedereen overkomen. Het NiBud heeft berekend dat de kosten voor de maatschappij van een gezin met problematische schulden ongeveer 104.000 euro bedragen, terwijl de gemiddelde schuld van een gezin 42.000 euro is. In het artikel in het AD pleit Erica Verdegaal (econoom) voor het kwijtschelden van schulden, goedkoper voor de maatschappij en beter voor het betreffende gezin.

Psychische en lichamelijke klachten

“Schulden kosten de maatschappij veel geld omdat financiële problemen vaak niet op zichzelf staan. Uit onderzoek blijkt dat mensen die lange tijd in armoede leven twee tot drie keer zoveel kans hebben op psychische en lichamelijke klachten dan mensen met een gevulde bankrekening. Geldzorgen kunnen bovendien leiden tot relatieproblemen, familieruzies, huiselijk geweld, arbeidsverzuim en criminaliteit. Gezinnen met problematische schulden krijgen vaak allerlei hulpverleners over de vloer (zoals jeugdzorg, verslavingszorg, onderwijsinspectie en maatschappelijk werk).” Bron: Algemeen Dagblad

WSNP

Nu is er de WSNP voor gezinnen met schulden waar ze niet meer uit komen. Simpel gezegd: drie jaar lang moet je leven van een bestaansminimum, daarna worden de schulden kwijtgescholden. Vaak gaat het om (gebroken) gezinnen met kleine kinderen. De voorwaarden voor het WSNP traject zijn erg streng, een verkeersboete kan er al voor zorgen dat je uit WSNP wordt gezet. Dan ben je terug bij af.

Kwijtschelden en beschermingsbewind

Het kwijtschelden van schulden moet natuurlijk geen vrijbrief zijn om schulden te maken. Voor zo’n regeling zou je moeten kijken hoe de schulden zijn ontstaan. En dan komt Erica Verdegaal met een heel zinvol advies: na kwijtschelding van de schulden moet men verplicht onder bewind worden geplaatst. In de huidige ingewikkelde maatschappij is het voor sommige mensen gewoon te ingewikkeld om hun financiën goed te beheren. Een goede bewindvoerder is dan de beste hulpverlening voor dat gezin, en stukken goedkoper dan wat die problematische schulden nu de maatschappij kosten. Applaus voor Verdegaal en dit artikel in het AD.

Tros Radar: Overstappen naar een andere bewindvoerder, hoe doe je dat?

Tros Radar is een bekend consumentenprogramma op TV. Op hun internetpagina staat goede informatie, ook over bewindvoerders. Een nieuw artikel gaat over het overstappen naar een andere bewindvoerder. Dat is namelijk mogelijk als je klachten hebt over je huidige bewindvoerder en de samenwerking of het vertrouwen is verstoord. Wil je hier meer over weten, dan is dit artikel een aanrader om te lezen. Klik hier voor de link. Het is een goed artikel met de juiste informatie.

Het is aan te raden om zelf al op zoek te gaan naar een nieuwe bewindvoerder waar je een goed gevoel bij hebt, deze zal je ook begeleiden in de hele procedure. Bedenk bijvoorbeeld of je een voorkeur hebt voor een kleinschalig kantoor of een groot kantoor met meerdere bewindvoerders.

WSNP en kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Daar ligt de aanslag voor de gemeentelijke belastingen weer op de mat. Een flink bedrag, zeker als je weinig te besteden hebt. Gelukkig bestaat er een mogelijkheid om bij de gemeente kwijtschelding aan te vragen als je op bijstandsniveau zit. Maar wat als je in de WSNP (schuldsanering) zit en je hebt inkomen boven de bijstandsnorm, bijvoorbeeld uit loondienst of een WIA of WAO uitkering?

In de WSNP moet je het inkomen boven het vrij te laten bedrag afdragen aan een boedelrekening. Hiermee kunnen bijvoorbeeld schulden worden afbetaald. Deze boedelrekening wordt beheerd door de WSNP-bewindvoerder, niet de bewindvoerder van het beschermingsbewind. Doordat je geld afdraagt houd je zelf minder over, je zit immers in de WSNP dus je leeft op bijstandsniveau. Kom je dan in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen?

Niet alle gemeenten gaan hier hetzelfde mee om. Dus het is raadzaam om bij je gemeente om kwijtschelding te vragen. Er zijn nu twee mogelijkheden:

  1. De gemeente geeft kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen.
  2. De gemeente geeft GEEN kwijtschelding. In dat geval krijg je een schriftelijke afwijzing van de gemeente. Deze afwijzing lever je in bij de WSNP-bewindvoerder. De gemeentelijke belastingen moeten nu betaald worden vanuit de boedelrekening.

Eigenlijk is dit heel logisch, het is immers niet de bedoeling dat je van minder dan het bijstandsniveau moet leven.

Meldpunt voor foute incassobureaus in Utrecht

Wat een goed nieuws op de site van RTV Utrecht. De gemeente Utrecht komt met een meldpunt voor foute incassobureaus. De verhalen die ik soms hoor zijn ronduit schandalig. Als professioneel bewindvoerder weet ik wat wel/niet is toegestaan en kan ik mij daardoor harder opstellen, om zo mijn klanten hiertegen te beschermen. Het is goed dat deze verhalen nu bij een meldpunt gebundeld kunnen worden.

Lees hier het artikel op de site van RTV Utrecht.

Rechtbank: geen BTW voor bewindvoerders

De Belastingdienst vindt dat alle bewindvoerders BTW moeten berekenen over hun tarieven, en deze BTW afdragen aan de Belastingdienst. Deze omzetbelasting is geregeld in de Wet op de Omzetbelasting 1969. In artikel 11 van deze wet zijn situaties genoemd waarin je voor deze BTW een vrijstelling krijgt. Volgens de Belastingdienst geldt die vrijstelling niet voor bewindvoerders. Een aantal bewindvoerders die in het verleden wel vrijstelling hadden gekregen, werden nu alsnog aangeslagen voor de omzetbelasting. Op zich is het goed dat alle bewindvoerders hetzelfde worden behandeld door de Belastingdienst, maar staat de Belastingdienst wel in zijn recht?

De wet zegt..

Volgens de tekst van artikel 11-1-f van de Wet Omzetbelasting en post b.33 zijn van omzetbelasting vrijgesteld de diensten verricht door instellingen die werkzaam zijn op het gebied van schuldhulpverlening, met uitzondering van bewindvoering in het kader van de wettelijke schuldsaneringsregeling.

Volgens mij betekent dit dat deze vrijstelling zou gelden voor alle beschermingsbewindvoerders. Toch?

De Rechtbank zegt..

Op 21 februari 2019 deed de Rechtbank uitspraak in een zaak waarin twee bewindvoerders tegen de Belastingdienst procedeerden. De Rechtbank is in haar uitspraak duidelijk. Ook schuldpreventie valt onder het begrip schuldhulpverlening. De werkzaamheden van een bewindvoerder vallen onder deze vrijstelling.

“Het gaat erom bepaalde diensten van algemeen belang goedkoper te maken voor de personen die daar gebruik van (moeten) maken. Het bredere maatschappelijke belang (het sociale karakter van de diensten) staat daarbij voorop. De rechtbank twijfelt er niet aan dat de diensten die eiser verricht in dit opzicht een sociaal karakter hebben. Het is immers van breder maatschappelijk belang dat mensen die hun eigen financiën niet kunnen beheren, daarbij hulp krijgen. Ook vanuit deze optiek valt schuldpreventie aan die personen onder het begrip ‘schuldhulpverlening’, zoals dat op grond van artikel 11-1-f Wet OB is aangewezen als een dienst van sociale aard.”

De volledige tekst van de uitspraak kun je vinden via deze link; ECLI:NL:RBNNE:2019:627

Voorlopig nog wel BTW.

De belastingdienst gaat in dit soort zaken vrijwel altijd in beroep, desnoods tot aan de Hoge Raad. In 2018 was een soortgelijke zaak waarin de Rechtbank hetzelfde oordeelde (ECLI:NL:RBNNE:2018:4384), daarin is de Belastingdienst ook in beroep gegaan. Zolang die processen lopen, is een uitspraak niet definitief en moeten we helaas die 21% BTW rekenen en afdragen. Ik hoop dat er wel snel duidelijkheid komt, want zonder BTW zou bewindvoering dus 21% goedkoper zijn! Vooral voor personen die zelf hun bewindvoerder moeten betalen, maakt deze 21% echt wel verschil. Zij zouden op jaarbasis al snel 300,00 euro minder hoeven te betalen. Als je ieder dubbeltje moet omdraaien, is dat heel veel geld. Wat je niet hoeft te betalen aan BTW, kan je dan gebruiken voor het op orde brengen van de eigen uitgaven of het aflossen of voorkomen van schulden. En als bewindvoerder wordt ik daar blij van, want dat is uiteindelijk het doel toch? Maar ook als de bewindvoerder vanuit de Bijzondere Bijstand betaald wordt, zou dit voor de gemeenten geld besparen. Win-Win zeg ik.

Jurisprudentie.


De laatste gepubliceerde uitspraken over dit onderwerp kunt u vinden via onderstaande link:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#zoekverfijn/zt[0][zt]=beschermingsbewind+omzetbelasting&zt[0][fi]=AlleVelden&zt[0][ft]=Alle+velden&so=UitspraakDatumDesc&ps[]=ps1&rg[]=r6

Uitslag klanttevredenheid onderzoek 2018.

Rapportcijfer: 9,6

Een paar weken geleden stuurde ik al mijn klanten een korte vragenlijst waarop ze anoniem konden aangeven hoe ze mij als bewindvoerder beoordeelden. Ik kreeg 80% van de vragenlijsten via de retourenvelop ingevuld terug. Ik was niet verbaasd dat mijn klanten positief waren, maar deze uitslag had ik ook niet verwacht… Gemiddeld krijg ik het rapportcijfer 9,6

Klanttevredenheid 2018

VraagOordeel
Hoe verliep het intakegesprek en de eerste contactencijfer 9,7
Hoe was de uitleg en eerste informatie die u kreegcijfer 9,5
Bereikbaarheid van de bewindvoerdercijfer 9,6
Hoe goed is uw bewindvoerder op de hoogte van uw situatiecijfer 9,7
Hoe beoordeelt u mij als uw bewindvoerdercijfer 9,7
Zou u mij als bewindvoerder adviseren aan uw goede vrienden of familie100% zegt JA

Opmerkingen

Op de vragenlijst hadden mijn klanten nog een aantal opmerkingen gezet. Een paar daarvan zal ik noemen.

Mw belt altijd terug wanneer nodig.

Alle veranderingen worden direct besproken. Meer dan tevreden.

Jij geeft mij en de kinderen zoveel rust dat ik weer kan “adem halen”.

Je bent professioneel, streng maar ook lief en eerlijk. Mijn financiële hulp, mijn toekomst.

Ziektekostenverzekering en schulden, hoe zit dat?

Het is weer de tijd dat veel mensen overstappen naar een andere zorgverzekering. Een bewindvoerder mag hierin niet adviseren, maar kan wel zinvolle informatie geven of algemene tips. Laten we dat dan maar eens doen in dit bericht.

Kan je bijvoorbeeld overstappen naar een andere verzekering als je een betalingsachterstand hebt? Dat hangt af van jouw situatie. Heb je een betalingsachterstand op de premie van je huidige zorgverzekering, dan kan je niet overstappen naar een andere verzekeraar. Alleen bij je huidige zorgverzekeraar kun je een basisverzekering afsluiten, andere verzekeraars zullen je weigeren. Heb  je alleen een betalingsachterstand op het eigen risico, dan kan je wel overstappen naar een andere verzekeraar. In beide gevallen kun je trouwens wel een wijziging in je aanvullende verzekering vragen. Dat kan verstandig zijn. Als je bijvoorbeeld (bijna) geen kosten declareert waarvoor je een dure aanvullende verzekering bent, is het vaak goedkoper om die aanvullende verzekering te stoppen. Dan is de basisverzekering meestal voldoende.

Als je de aanvullende verzekering wilt veranderen, dan moet je dat zelf regelen met je zorgverzekering. Je moet dat in ieder geval zelf beslissen. Als het jou niet zelf lukt, kan je wel hulp vragen aan je bewindvoerder. Adviseren mogen we niet, maar helpen mogen we gelukkig wel. Wacht daar niet te lang mee, het moet voor 1 januari zijn geregeld.

Een achterstand in de betaling van de premie kan je flink op extra kosten jagen. Niet alleen omdat je dus niet kunt overstappen, maar ook omdat met een achterstand van meer dan 6 maanden het CAK de premie gaat incasseren met een toeslag/boete daar bovenop. De bewindvoerder kan proberen onder die boete uit te komen door een betaalregeling te treffen.

Via de volgende link kom je op de pagina van de overheid met algemene informatie over overstappen naar een andere zorgverzekering. 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/overstappen-zorgverzekeraar.

Kerst geschenk

Kerst is een tijd om stil te staan bij elkaar en om een ander iets te geven. Sta dan ook even stil bij de mensen voor wie de kerst een lastige tijd is, omdat ze geldproblemen hebben. Je wilt wel meedoen met iedereen die kerstinkopen doet, maar ja … hoe dan?

Wat zou het toch mooi zijn als iedereen die dat kan, iets geeft aan iemand die moeite heeft om iedere week de eindjes aan elkaar te knopen. Iemand die onder Beschermingsbewind staat, of in de Schuldsanering zit. Dat is ook de mooie gedachte in het wereldberoemde kerstverhaal van Charles Dickens, dat gaat over een feest van hoop, voor mensen die het minder goed gaat.

Vanmiddag heb ik al mijn klanten persoonlijk een klein kerstpakketje bezorgd. Wie geeft u deze kerst iets moois, omdat jij wel gewoon een kerst geschenk kunt kopen?

Ik woon verder weg, kan je toch mijn bewindvoerder zijn?

Rondom Woerden.

Mijn activiteiten richt ik vooral op alle plaatsen in de gemeenten Woerden –  Nieuwegein – Stichtse Vecht – Montfoort – Oudewater – IJsselstein – De Ronde Venen – Utrecht. Voordeel daarvan is dat ik in de contacten die ik in die regio heb, kan gebruiken voor meerdere klanten.

Ik woon verder weg, kan je mij toch helpen?

Maar wat als je iets verder weg woont, kan ik dan toch jouw bewindvoerder zijn? Ja natuurlijk kan dat. Het is niet handig als je aan de andere kant van het land woont, maar als je woont binnen een straal van ongeveer 35 kilometer (zie het kaartje) dan nodig ik je uit om contact op te nemen. Als je mij een berichtje. stuurt, dan kijken we samen of het mogelijk is en wat voor jou het beste is.

Minister past tarieven aan voor bewindvoerders in 2019

Ieder jaar kijkt de minister of de tarieven voor bewindvoerders moeten worden aangepast. Hij kijkt daarbij bijvoorbeeld naar de stijging van de prijzen en naar de stijging van de lonen in de nieuwe CAO’s. In 2017 en 2018 bleven de tarieven hetzelfde als in 2016. In 2019 zullen de tarieven iets stijgen. Hoeveel? Ongeveer 1%. Minister Dekker heeft dat vorige week bepaald en dit geldt dus vanaf 1 januari 2019 voor alle professionele bewindvoerders.

Het besluit van de minister kun je nalezen als je hier klikt.

De bedragen die in de Regeling van de minister staan zijn de netto bedragen. De Belastingdienst bepaalt dat daarover ook nog 21% BTW moet worden betaald. De nieuwe tarieven staan al op mijn tarieven-pagina.

Hoe tevreden zijn mijn klanten?

Tevredenheidsonderzoek.

Ik vind het belangrijk dat mijn klanten tevreden zijn. Tevreden over wat ik voor hun doe en hoe ik met mijn klanten contact heb. Daarom ga ik daarover aan mijn klanten een paar vragen stellen, een tevredenheidsonderzoek. Zo wil ik er achter komen wat goed gaat maar ook wat nog beter kan, want alleen zo kan je nog beter worden. Het resultaat van het tevredenheidsonderzoek zal ik natuurlijk op mijn website zetten.

Welke vragen?

Maar welke vragen zal ik stellen. Ik kan zelf een aantal vragen bedenken, maar welke vraag zou jij stellen? Van welke vraag wil jij het antwoord weten? Stuur mij een berichtje of plaats een reactie met de vraag die ik moet stellen aan mijn klanten.

Belastingdienst: BTW-plicht geldt voor alle bewindvoerderskantoren

Vastgestelde tarieven.

De tarieven voor bewindvoerders worden door de Rechtbank bepaald, ze staan in de beschikking. Die bedragen worden vastgesteld volgens de regeling die daarvoor door de minister is opgesteld. Deze bedragen zijn netto bedragen, dus zonder BTW. (ook wel: omzetbelasting) Bovenop deze tarieven komt 21% BTW, die de bewindvoerder moet afdragen aan de Belastingdienst.

Over deze BTW-plicht lopen op dit moment een paar rechtszaken. Daarom heb ik dit bericht aangepast. Volgens de Belastingdienst vallen bewindvoerders niet onder de vrijstelling voor schuldhulpverlening, maar denkt de rechter daar ook zo over? Daarover gaat een ander bericht, klik hier om dat bericht te lezen.

Vervalt de inkomensgrens huurtoeslag?

Huurtoeslag en inkomensgrens.

Op 24 april 2018 is een wetsvoorstel gepubliceerd voor wijziging van de “Wet op de huurtoeslag”. In dit wetsvoorstel staat een stukje waarvan ik vrolijk word. Het voorstel is om de maximale inkomensgrenzen te laten vervallen. Hiermee voorkom je de situatie dat je ineens helemaal geen huurtoeslag meer krijgt als je een heel klein beetje meer verdient. Hierdoor zou je er flink op achteruit kunnen gaan.

Wetsvoorstel.

In het wetsvoorstel staat hierover: Op grond van het voorliggende wetsvoorstel vervallen deze maximale inkomensgrenzen. Met het vervallen van de maximale inkomensgrenzen wordt de huurtoeslag over een langer inkomenstraject afgebouwd. Hierdoor verdwijnt de situatie waarbij bij een beperkte stijging van het inkomen ineens de volledige huurtoeslag vervalt en wordt armoedeval voorkomen. 

Wil je het hele wetsvoorstel lezen, dan kan je op de volgende link klikken.
Klik hier voor het wetsvoorstel wijziging van de wet op de huurtoeslag.

Bereikbaarheid bewindvoerder: hoe zit dat?

Sommige bewindvoerders zijn slecht bereikbaar, het is een veel gehoorde klacht. De bewindvoerder is maar op bepaalde tijden (telefonisch) bereikbaar, of maar een aantal dagen in de week of soms helemaal niet. E-mails worden niet beantwoord of de bewindvoerder is niet bereikbaar voor je schuldeisers. Bewindvoerders worden door de Rechtbank gecontroleerd en die Rechtbank stelt eisen aan de bereikbaarheid van de bewindvoerder.

Hieronder lees je hoe dat zit met die eisen van de Rechtbank en wat je kunt doen als je niet tevreden bent over de bereikbaarheid van jouw bewindvoerder. Zo kan je bijvoorbeeld overstappen naar een andere bewindvoerder die wel goed bereikbaar is.

Volgens de kwaliteitseisen moet een bewindvoerder minimaal 4 dagen per week telefonisch bereikbaar zijn. Dit mag op bepaalde tijden zijn. Buiten deze tijden moet een bewindvoerder altijd binnen 2 werkdagen een reactie geven op bijvoorbeeld een e-mail.

Iedere bewindvoerder moet een klachtenprocedure hebben. Je kunt beginnen om een klacht in te dienen. Als je niet tevreden bent over de afhandeling van jouw klacht, dan kun je een brief naar de Rechtbank sturen. Als de bereikbaarheid heel slecht is of de communicatie met de bewindvoerder erg verstoord is, dan kan je bij de Rechtbank een verzoek indienen om een andere bewindvoerder te krijgen.

Klik hier voor de kwaliteitseisen die de Rechtbank stelt.

Overigens is er volgens mij nog iets heel belangrijk; doet de bewindvoerder wat hij zegt, ofwel “afspraak is afspraak”. Ook die betrouwbaarheid is net zo belangrijk als de bereikbaarheid. Immers, wat heb je aan een bewindvoerder die wel bereikbaar is maar niet doet wat is afgesproken?

Contant geld is meer controle op je uitgaven

Betalen met plastic (pinpas, creditcard) of online (zoals iDEAL, PayPal, Afterpay, eenmalige machtiging) gebeurt steeds vaker. Er zijn zeker voordelen aan dit elektronisch/digitaal betalen. Het is erg makkelijk en bij verzekerde betaling kan het helpen tegen fraude.

Nadeel van elektronisch betalen

Het grootste nadeel van elektronisch betalen is dat het moeilijker is om je uitgaven in de hand te houden. Het risico dat je teveel uitgeeft en dus “rood staat” of schulden maakt is veel groter. Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen die elektronisch/digitaal betalen, een hoger bedrag bieden als iets via een veilig te koop is. Het is gewoon makkelijker om zo geld uit te geven.

Zien is controle

Als je je portemonnee open doet zie je iedere keer direct hoeveel je nog kunt uitgeven, dat kan nooit meer zijn dan je hebt. Hierdoor voorkom je dat je (ongemerkt) teveel uitgeeft. Is dit iets waarvoor je je moet schamen, of ben je ouderwets? Nee zeker niet, papier geld en muntjes in een portemonnee zijn zo gek nog niet!

Deurwaarder mag minder in beslag nemen

Deurwaarders mogen voortaan minder in beslag nemen bij mensen met schulden als die onder het bestaansminimum dreigen te komen.

Zo mag niet meer de hele bankrekening in beslag worden genomen, maar moet een deel van het tegoed tot de beschikking van de rekeninghouder blijven.

Uitzichtloze situatie voorkomen.

Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) wil met zijn voorstel voorkomen dat mensen met schulden in een uitzichtloze situatie belanden. Ook als er beslag op een bankrekening wordt gelegd, moet iemand geld overhouden om eten te kopen en de huur te betalen, vindt hij.
Bij beslag op loon of uitkering geldt al dat een deel niet naar de deurwaarder gaat; de zogenoemde beslagvrije voet. Nu kan iemand snel in de problemen komen als beslag op de bankrekening wordt gelegd, terwijl diens loon of uitkering net gestort is. Dan blijft er niets over om van te leven, stelt Dekker.

Onaanvaardbare gevolgen voorkomen

De bewindsman wil ook de lijsten van spullen die een deurwaarder wel en niet mag meenemen aanpassen, om “onaanvaardbare gevolgen” te voorkomen. Een koelkast geldt inmiddels bijvoorbeeld als onmisbaar.

De minister wil verder verkoop van in beslag genomen spullen via internet mogelijk maken. Bij verkoop via internet kunnen meer mensen bereikt worden dan bij verkoop via veilingen, zoals nu gebeurt. Hij hoopt ook op hogere opbrengsten tegen lagere kosten.

Verder wil de minister dat er geen beslag wordt gelegd als te verwachten is dat de kosten de opbrengst overtreffen. Gedwongen verkoop levert in zo’n geval niets op.